Het Europese CEF-project Watertruck+ is ondertussen afgerond. Hoewel het project omwille van het hoge innovatiegehalte en cours de route moest worden bijgestuurd, heeft het Nick Celis, zaakvoerder van André Celis Groep, duidelijk geïnspireerd. André Celis Groep heeft ondertussen twee duwbakken in de eigen vloot, maar droomt op termijn van een heuse taxidienst van bakken.
...
Nick Celis: “Vlaanderen is verwend in vergelijking met Europa: we hebben hier een historisch gegroeid bijzonder dicht netwerk van kanalen. Tot in de jaren ’60 werden deze waterwegen in onze regio veel gebruikt, zeker door spelers zoals Stella-Artois. Maar vandaag zijn ze te klein om rendabel te kunnen zijn en zijn er hoe langer hoe minder schepen die ze kunnen bevaren. Nochtans is er nog veel industrie langs de waterwegen gevestigd: steenbakkerijen, hoogovens, mouterijen, granulaten, enz. Met de oververzadiging van het wegvervoer van vandaag, voel je dat er stilaan opnieuw een shift richting transport over water begint te komen. ”
...
“Wij hebben ondertussen twee bakken van 6,60 x 40 m laten maken. We zijn daarvoor nu een duwer aan het renoveren zodat we de bakken binnenkort kunnen inzetten op het kanaal Leuven, vanuit ons distributiecentrum Tildonk-Hambos. Ideaal zou zijn mochten we op termijn een soort taxidienst of pool van duwbakken kunnen uitbouwen, waarbij diverse bakken in omloop zijn bij de fabrikanten en klanten en we net zoals bij palettensystemen volle voor lege bakken kunnen wisselen. Als we dit dan ook nog op termijn kunnen combineren met de technologie van onbemand varen, dan krijg je een volwaardig, kostenefficiënt én milieuvriendelijk alternatief voor het vervoer over de weg.”

...
BRON: blog.antwerpmanagementschool.be



Lees het volledige artikel op de website van Antwerp Manage School
Bekijk alle informatie over het project op www.watertruckplus.eu
www.vlaamsewaterweg.be