Onbemand varen - sluispassages

Onbemand varen - sluispassages
11 oktober 2024 9 view(s)
Onbemand varen - sluispassages

Watertransport

Reeds jaren gebruikt André Celis de binnenwaterweg voor het vervoer van bouwmaterialen via het kanaal Leuven-Dijle. Bijvoorbeeld het ophalen van cementzakken bij de fabrikant, het leveren van snelbouwstenen op grote werven of het afvoeren van gesorteerd bouwafval.

 

 

We zetten een volgende stap in onbemand varen!

Het varen op zich gebeurt vandaag reeds volledig geautomatiseerd. Vanop afstand wordt het schip bestuurd, dit gebeurt vanuit een controlecentrum in Antwerpen.

De moeilijkheid op dit moment ligt bij de communicatie met de andere schepen en het tegenkomen van vaarweginfrastructuur, zoals bruggen en sluizen. Deze infrastructuur moet namelijk zelf ook op afstand bediend kunnen worden.

 

Op het traject dat het schip van André Celis aflegt via het kanaal Leuven-Dijle, moeten 5 sluizen worden gepasseerd. Bij een passage door een sluis, wordt het schip vastgemaakt met touwen, maar hiervoor zijn mensen ter plaatse nodig. De oplossing is het schip via propulsie tegen de wand te duwen, dit kan wel vanuit het controlecentrum gestuurd worden.

Samen met ingenieurs/landmeters werd de onbemande sluispassage uitvoerig getest en de resultaten zijn positief. Nu de testfase is afgerond, is het wachten op de finale goedkeuring.


Eenmaal de vergunning verkregen is, wordt dit een unicum in de wereld! Nooit eerder werden sluispassages volledig onbemand uitgevoerd.

20241011-onbemand-varen-sluis-schip
Related posts